به گزارش نماینده به نقل از میزان، این شماره مجله راه با گفتوگویی منتشرنشده از آیت الله خامنهای در سال ۱۳۶۴ پیرامون مسایل وقت هنر سینما در ایران با عنوان «سینما متعلق به مردم است» آغاز می شود.
«استراتژی بخواه، ببین، برسان» عنوان متنی است که به سخنرانی وحید جلیلی در جمع اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار اختصاص دارد. در بخشی از این متن می خوانیم: «ما چاره ای جز راه اندازی نهضت تولید محتوا در حوزه جنگ نرم نداریم. هر روش دیگری غیر از این محکوم به شکست است. تولید محتوا یعنی چی؟ یعنی فَأَمّا بِنِعمه رَبّکَ فَحَدِّث. جامعه ای که خدا این قدر به آن نعمت داده، باید این نعمتها را بازگو کند.»
«این تازه اول راه است» گفتگوی شیرین و امیدوارانهای با هادی محمدیان، برگزیده دوره دوم و چهارم و داور دوره پنجم بخش انیمیشن جشنواره عمار و کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» از دیگر مطالب این شماره نشریه راه است.
«دیدار مبارک» عنوان پرونده ویژه این شماره است که با موضوع دیدار برگزیدگان و داوران جشنواره مردمی فیلم عمار با رهبری، بر بخشهای این نشریه علاوه شده است. گزارش مشروح دیدار با عنوان «حرکت مبارک» به قلم محمدمهدی خالقی به روایت این دیدار و گفت و شنودها پرداخته است. در ادامه هم متن و حاشیه دیدار از زبان حاضران و جهادگران سینمایی روایت شده است.
پرونده «اکران مردمی» که با مطلب «فیلمها به دیدن شما میآیند» آغاز شده، شامل گزارش های اکران در چهار گوشه ایران؛ از شهرها و روستاها گرفته تا ظرفیت هایی که در حاشیه اکران های مردمی ایجاد شده، میباشد. نقش محوری مسجد در پیشبرد فرهنگ انقلاب اسلامی را هم با نگاهی به این بخش از نشریه، بیش از پیش می توان درک نمود.
آثار و گفتاری از استاد حسن رحیم پورازغدی، آیت الله علم الهدی، حجت الاسلام میرباقری، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، فرجالله سلحشور، مجید شاه حسینی، محمدحسین نیرومند، صادق کرمیار، جواد اردکانی، محمدمهدی سیار، علیمحمد مودب، مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی و شماری دیگر از فعالین فرهنگی و رسانه ای، بخش «نقد و نظر» این شماره را غنی و خواندنی کرده است.
در بخش «بین الملل» نشریه، یادداشت «روش های تامین مالی یک جشنواره سفارتیِ به ظاهر مردمی» از موسس جشنواره حقوق بشر «یک دنیا» در پراگ آورده شده است. همچنین در این بخش مطلب «هنر برای هنر شوخی است» که به مرور مبانیِ فکری «قانون تهیه و تولید فیلم، مصوب ۱۹۳۰» در آمریکا می پردازد، قالب توجه است.
«انفاق فرهنگی»، موضوع متفاوتی است که «راه» به آن پرداخته است. این بخش که بیشتر بر اقتصاد کار فرهنگی انقلابی از تولید تا مصرف پرداخته است، حرفهای تازهای برای شنیدن دارد. تاکید این بخش، اتکای فرهنگ به مردم به جای تکیه بر نفت و امثال نفت است. محسن صفاییفرد در یادداشتی با عنوان «جشنواره عمار(سهامی عام)» به بررسی مصداقی این موضوع در جشنواره مردمی فیلم عمار پرداخته است.
این شماره از مجله راه به فراخور محتوای سینمایی اش، بخش «تاریخ شفاهی» را هم به همین موضوع اختصاص داده است؛ تلاشهای دهه شصت در امر سینمای انقلاب شگفت انگیزند. «از جمع آوری کمک روستایی تا پخش فیلم کمدی در جبهه» و «بلیط فروشی در ا کران مسجدی» گرفته تا «سینماهای روستایی اول انقلاب» همه گویای دغدغه های فرهنگی مردم در دهه شصت برای پیش برد سینمای انقلاب می باشد.
همچنین در این شماره از نشریه، موضوع «سینمای فتنه» بخش مجزایی را به خود اختصاص داده است. مطلب «جامعه شناسان ِ جامعه نشناس!»، عنوان بحث سوژههای سینمایی فتنه سال هشتاد و هشت از نگاه رحیم مخدومی است. امیرحسین ثابتی هم سوژههایی برای ساخت مستند با محوریت فتنه پیشنهاد داده است. گفتوگوهای مجزا با کارگردانان آثار داستانی بخش فتنه سال هشتاد و هشت جشنواره پنجم عمار هم، از گفتگوهای جذاب این نشریه است.
شصتمین شماره ماهنامه فرهنگی تحلیلی راه، به مدیر مسئولی و سردبیری وحید جلیلی، در ۲۵۶ صفحه، را از مراکز توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سراسر کشور و همچنین از مرکز پخش به آدرس زیر میتوان تهیه کرد.
نظر شما